تعطیلی مدارس مشهد و خراسان رضوی از فردا تا پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) حاجی بگلو: مجلس می‌بایست نسبت به توقف یا تمدید شورا‌ها اعلام نظر کند در فراق خادم‌الرضا(ع) | حضور گسترده مردم مشهد در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی در میدان بسیج مشهد + فیلم خدمات‌رسانی رایگان مترو و اتوبوس در روز تشییع پیکر رئیس جمهور در مشهد یکی از معابر اصلی یا میادین شهر مشهد به نام خادم‌الرضا(ع)، «سیدابراهیم رئیسی» نام‌گذاری می‌شود مشهدی‌ها در فراق خادم‌الرضا (ع) و یارانش گردهم می‌آیند (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد سوگوار خادم الرضا (ع) شد + عکس اعمال قانون ۱۳۳۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) جشن بزرگ امام رضایی‌ها در مشهد لغو شد (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهروند خبرنگار | گلایه برخی شهروندان از سرویس دهی خطوط اتوبوسرانی در محله رسالت مشهد + پاسخ تسلیت شورای اسلامی شهر مشهد در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه تسلیت شهردار مشهد در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه سرویس‌دهی متروی مشهد تا ساعت ۲ بامداد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) عملیات امدادونجات آتش‌نشانی مشهد در پی سیلاب روز گذشته | تماس با ۱۲۵ در شنبه پرحادثه مشهد رکورد زد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید میدانی معاون‌اول رئیس‌جمهور از مناطق سیل‌زده مشهد | قدردانی از حضور شبانه‌روزی و خدمت‌رسانی دستگاه‌های دولتی، امدادی و جهادی هوای کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تمامی معابر شهری مشهد باز است (۳٠ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم پیامد‌های بارندگی بی‌سابقه مشهد در روز شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد بوی میوه می‌دهد خانه فردوسی کجاست؟ | درباره یک خانه تاریخی در روستای پاژ
سرخط خبرها

حفر چاه در مدارس و اجاره چاه های کشاورزی برای جبران کمبود آب مشهد

  • کد خبر: ۱۶۶۶۳۹
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
حفر چاه در مدارس و اجاره چاه های کشاورزی برای جبران کمبود آب مشهد
فرماندار مشهد گفت: علاوه بر حفر چاه در مدارس، بوستان‌ها، معابر و مناطق حاشیه شهر مشهد، تصمیم گرفته‌ایم تعدادی چاه کشاورزی نیز اجاره کنیم تا بتوانیم کمبود آب مشهد را جبران کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، پس از آنکه حسین اسماعیلیان، مدیرعامل شرکت آبفای مشهد، از احتمال جیره‌بندی آب شهر در تابستان امسال خبر داد و حفر چاه در فضای بوستان‌ها و مدارس را به‌عنوان راهکاری برای تأمین آب مشهد اعلام کرده بود، حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسی فتوحی، رئیس منطقه ۲ سازمان بازرسی کشور و بازرس کل خراسان‌رضوی، از اختصاص ۶۵۰ میلیارد تومان برای تأمین منابع آبی مشهد از طریق حفر یا اجاره چاه کشاورزی خبر داده است. این موضوع البته چندی است در دستورکار فرماندار مشهد به‌عنوان رئیس شورای اداری این شهرستان نیز قرار دارد و محسن داوری در گفت‎‌وگو با خبرنگار شهرآرا از جزئیات آن گفته است.

داوری با بیان اینکه برای تأمین آب مشهد سه برنامه کوتاه‌‎‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در دستورکار است، اظهار کرد: برنامه کوتاه‌مدت این است که کمبود آب را با استفاده از آب‌های زیرزمینی جبران کنیم؛ بنابراین حفر چاه نیز جزو این برنامه‌هاست که باید مشکل کمبود آب امسال را حل کند.

او خاطرنشان کرد: علاوه بر حفر چاه در مدارس، بوستان‌ها، معابر و مناطق حاشیه شهر مشهد، تصمیم گرفته‌ایم تعدادی چاه کشاورزی نیز اجاره کنیم تا بتوانیم کمبود آب را جبران کنیم. همچنین همه چاه‌های آبی ادارات را به‌صورت آفلاین در شبکه قرار داده‌ایم تا هر زمان لازم باشد، بتوانیم آب این چاه‌ها را به شبکه وصل کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فتوحی، بازرس کل خراسان‌رضوی، نیز دراین‌باره با اشاره به اختصاص ۶۵۰ میلیارد تومان برای تأمین منابع آبی شهر از طریق حفر یا اجاره چاه کشاورزی، دیروز به ایرنا گفت که به‌این‌ترتیب، اعتباری بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان برای حفر سی حلقه چاه جدید و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای اجاره چهل حلقه چاه کشاورزی در نظر گرفته شده است.

فرماندار مشهد همچنین درباره برنامه میان‌مدت تأمین منابع آبی شهر نیز به شهرآرا گفت: بخشی از آب سرزمین ما در کلات و درگز به‌دلیل شیبی که به‌سمت ترکمنستان دارد، هدر می‌رود که می‌خواهیم این آب را استخراج کنیم و به مشهد بیاوریم. اقدامات اولیه دراین‌زمینه انجام و پروژه‌های آن نیز تعریف شده تا این آب را که آب سرزمینی ماست، از مرز ترکمنستان به مشهد منتقل و به شبکه متصل کنیم.

بحران ناگزیر آب

او با اشاره به اینکه امسال نزولات آسمانی نسبت به پارسال ۶۰ درصد کمتر شده است، بیان کرد: بیشترین منابع آب شرب مشهد از سد‌ها به‌ویژه سد دوستی تأمین می‌شود که اکنون ذخیره آب سد دوستی به کمتر از ۱۲ درصد رسیده است؛ بنابراین امکان اینکه بتوانیم موضوع آب را در تابستان به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که بحران نداشته باشیم، وجود ندارد. به همین دلیل، از یک‌سال پیش به‌دنبال راهکاری برای این مسئله بودیم تا منجر به بحران برای شهروندان نشود.

داوری تصریح کرد: انتقال آب را در دستورکار داریم و این برنامه‌ها در زمان بازدهی باهم متفاوت هستند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصرا... پژمانفر، رئیس مشهدی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، نیز ابتدای خردادماه درباره مدیریت تأمین آب شرب مشهد، به ایرنا گفته بود که «اکنون اولویت با مدیریت منابع آبی محلی است».

بااین‌حال، فرماندار مشهد درباره اقدام بلندمدت انتقال آب از دریای عمان به شهر مشهد که درحال انجام است، گفت: برنامه کاملی برای تأمین آب شرب مشهد وجود دارد و بی‌تردید همه نگاه ما به آب‌های زیرزمینی نیست. امیدواریم در سال آینده نزولات آسمانی بهتر شود و بهبود وضعیت سد‌ها را شاهد باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->